2009-10-23

Télécharger l'attachement
De mogelijkheden zijn haast onbeperkt

Domotica maakt steeds meer opgang, ook in industriële gebouwen. En net in die niche profileert zich het Brugse bedrijf Duotecno, als fabrikant van modules voor domotica. De onderneming van Kortrijkzaan Burt Eeckhout en Lo-Reningenaar Peter Gitsels startte als kleine speler, maar is inmiddels een stevige kmo met een werkgebied tot ver over de landsgrenzen.

General managers Burt Eeckhout en Peter Gitsels leerden elkaar kennen bij hun vroegere werkgever DDL Design in Ruddervoorde. Door verkeerde investeringen ging dat bedrijf failliet, maar het duo nam de beslissing om met dezelfde domotica-applicaties een doorstart te maken voor eigen rekening. Met de producten van Duotecno kan je alle functies van je woning of bedrijfsgebouw aansturen: elektrische toestellen, rolluiken, alarm-, audio- en videosystemen.

Gestage groei
"Zoals het ondernemende West-Vlamingen betaamt, zijn we van start gegaan in een garage", glimlachen Eeckhout (35) en Gitsels (41). Vijf jaar geleden verhuisden de twee vennoten naar een kantoor langs de Krakeleweg in Brugge. Duotecno telt inmiddels 11 medewerkers. "Vier personeelsleden staan in voor de engineering: twee voor de software, en twee voor de hardware. Zij werken ondertussen al acht jaar bij ons. Graag zouden we nog enkele researchers aannemen, maar die witte raven zijn schaars en dus moeilijk te vinden."

En dat het goed gaat met deze kmo, dat kan je opmaken uit de gestage groei, jaar na jaar. "We bieden een breed gamma aan mogelijkheden. De basics omvatten het aansteken en dimmen van belichting en het bedienen van stopcontacten, gordijnen en verwarming. De mogelijkheden zijn haast onbeperkt, want hoe meer je applicaties gaat koppelen, hoe verder je kunt gaan in de overkoepeling van het systeem", zeggen beide zaakvoerders. Op die manier kan je vandaag via het internet vanop afstand het hekken van je domein openen of sluiten, een licht aansteken en zien wie zich in het gebouw bevindt.

Naast opdrachten voor particulieren werkt Duotecno ook voor de bedrijfsmarkt. Het ontwikkelt toepassingen voor industriële panden, maar net zo goed voor kantoorgebouwen, hotels en showrooms. De Brugse onderneming werkte ondermeer voor Allia en Modular in Roeselare en het d-hotel in Marke. Burt Eeckhout: "Dit najaar introduceren we de Smartbox, die uitermate geschikt is voor hotelkamers, appartementen, serviceflats, enz... De standaardconfiguratie bevat 12 uitgangen en 16 ingangen, waarbij meerdere smartboxen ook in cascade te plaatsen zijn. Ondertussen hebben we al een contract lopen om zo'n smartbox te installeren in 100 appartementen in Gent."

Buitenlandse ambitie
"Installateurs die met ons samenwerken, kunnen ons domoticasysteem gemakkelijk bij hun klant aanbrengen en aansluiten", vertelt Peter Gitsels. "Bij die installateurs onderscheiden we verschillende niveaus. Op het vierde niveau neemt de installateur geen verantwoordelijkheid, op het derde wél. Na een basisopleiding van amper één dag kunnen zij kleinere systemen al zelf programmeren. Op niveau 2 krijgen de installateurs een democase mee naar huis om hun klant te tonen hoe het in de praktijk werkt. Onze installateurs niveau 1 zijn echte Duotecno-dealers. Daar zijn er ondertussen zo'n 25 van, die over heel België verspreid zijn."

De ambitie van Duotecno reikt over de landsgrenzen, want naast België is deze Brugse kmo via dealers al aanwezig in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Roemenië en zelfs Nigeria. Met een hele lijst andere landen lopen momenteel onderhandelingen. "Om de buitenlandse markt beter te bewerken, hebben we recent een exportmanager in dienst genomen. In sommige landen sluiten we contracten af met Bose-dealers. De sterkte van Duotecno is dat onze kwaliteit die van de topspelers benadert, maar tegen een lagere prijs", besluit Burt Eeckhout. (SVV)