2018-05-29Het verhaal van Burt

1
Het verhaal van Burt
Simpelweg het licht aansteken met een aan/uit knop is passé. De domoticawereld evolueert snel. Klanten kunnen licht, verwarming, koeling,... in hun huis of zaak sturen en combineren zoals ze willen. Duotecno speelt daar graag op in met producten die constant mee evolueren en die niet alleen technologisch perfect werken, maar er ook nog eens mooi uitzien.

Samen met zijn vennoot is Burt Eeckhout ondertussen al meer dan vijftien jaar zaakvoerder van Duotecno. "We zijn er een beetje in gerold, of liever gepusht, zeg maar. Het bedrijf waar we allebei werkten, legde de boeken neer. We hebben toen met nog twee andere collega's de doorstart naar een eigen zaak gemaakt, en ondertussen zijn we uitgegroeid tot een team van 22 medewerkers.

Het was een beetje behelpen in het begin. Zo zijn we vanuit een huurhuis gestart met het zelf solderen van modules, vaak tot een gat in de nacht. Zestien jaar later hebben we een mooi bedrijf op een mooie site, en werken we met een volledig inhouse team van ingenieurs. Toch blijft het continu uitkijken: de markt verandert heel snel en wij moeten mee evolueren. Daarom zitten we ook wekelijks met onze ingenieurs samen om te brainstormen: 'Zijn we goed bezig? Moeten we dat product nog verder ontwikkelen of een andere weg in slaan?'

We hebben gelukkig nog maar weinig verkeerde keuzes gemaakt, en ondertussen kun je onze producten geïnstalleerd zien in 22 landen. Dat geeft voldoening: unieke, perfect functionerende producten maken met een knap design, en dan zien hoe die producten wereldwijd in mooie realisaties worden geïntegreerd. Ik haal ook veel energie uit ons 22-koppig team. Zorgen dat zij tevreden zijn en uitdagende projecten hebben om aan te werken, is voor mij een echte stimulans.

We zijn altijd op zoek gegaan naar ondersteuning, dat maakt dat je als bedrijf sneller kan groeien. Er is gelukkig heel wat aanbod. Zo hebben we verschillende IWT-projecten goedgekeurd gekregen. Dat zorgt voor een boost, niet alleen financieel maar ook op technologisch vlak. Via POM West-Vlaanderen konden we dan weer ons netwerk uitbouwen. Ook dat is belangrijk: de juiste mensen rondom jou verzamelen. In de eerste plaats een goed team van medewerkers, maar ook een sterk netwerk rondom je bedrijf.

Heb je een leuk en goed idee, dan moet je er gewoon voor gaan. Volledig geloven in je eigen zaak en durven investeren, telkens weer opnieuw. Het financiële aspect mag als ondernemer niet je belangrijkste drijfveer zijn. Je moet je werk graag doen en volledig achter je producten staan.
Dat is voor mij mijn ambitie: het kunnen maken van mooie producten die het leven van je klanten wereldwijd een stukje comfortabeler maken."