2009-09-01Living Arts najaar 2009

Download bijlage
"Domoticaontwikkelingen, een achtbaanrit van innovaties!"

Technisch gezien zijn we met domotica op een punt aanbeland waar bijna letterlijk alles mogelijk is. De ontwikkeling van de toepassingsmogelijkheden is de laatste vijftien jaar een soort van achtbaanrit geweest met innovatie op innovatie. En vooralsnog is het einde niet in zicht.

"Enerverend om mee te maken natuurlijk, maar het legt ook een extra verantwoordelijkheid bij ons als aanbieder. Want alles wat mogelijk is, hoeft niet per definitie doorgevoerd te worden. Voor een deel van onze clientèle nadrukkelijk wél. Maar er zijn ook relaties die duidelijk minder affiniteit hebben met die vernieuwingsdrang. Hun keuze wordt over het algemeen meer gemotiveerd door bedieningsgemak en wat minder door innovatie. En ook die relaties moeten uiteraard naar 100% tevredenheid worden geholpen. Kortom, met het toenemen van de mogelijkheden zijn de wensen van onze relaties steeds centraler komen staan", aldus Anthony van Bakel van Van Bakel Elektro.

Samenbrengen van meerdere disciplines

"In de basis is domotica het samenbrengen én centraal aansturen van meerdere disciplines. Te beginnen met de verlichtingsregeling. Lichten per ruimte aan-uit, dimmen, dat soort zaken. Vervolgens kun je de klimaatbeheersing onderbrengen in het systeem. Zaken als ventilatie, verwarming en airco. Nóg weer een stap verder kun je al je multimediavoorzieningen via domotica aansturen. En indien gewenst kun je zelfs de situatie rondom het huis erbij betrekken. Denk bijvoorbeeld aan tuin- en terrasverlichting, het regelen van de temperatuur van het zwembad en de besturing van het roldek om het zwembad af te dekken. Maar ook de beveiliging speelt een steeds belangrijkere rol. De nieuwste ontwikkeling op dat gebied is het koppelen van de intercom bij de buitendeur aan een camerasysteem en de domotica-installatie. Als iemand aanbelt, wordt er automatisch een foto gemaakt die via e-mail wordt doorgestuurd naar je vaste telefoon of je mobiel. Maar bewakingsapparatuur kan ook worden toegepast om oudere mensen de mogelijkheid te bieden langer in hun eigen woning te blijven wonen. Met camerabewakingscontrole of een alarm dat afgaat als er overdag voor een langere tijd geen beweging in huis is waargenomen. Verzin het maar, het is echt allemaal mogelijk."

Relaties zo specifiek mogelijk bedienen
"Omdat de mogelijkheden tegenwoordig zo uitgebreid zijn, werken wij sinds enige tijd met een uitgebreide intekenlijst, die we samen met de relatie invullen. Aan de hand van deze lijst kunnen we heel specifiek praten over de componenten licht, beeld, geluid, klimaatregeling en beveiliging. Tot op het niveau van vraagstukken als: 'wil je de verlichting van de keuken alleen in de keuken kunnen regelen of ook vanuit de woonkamer?' En die vraag stellen we uiteraard voor álle componenten in álle ruimtes. Het invullen van de lijst neemt een paar uur in beslag, maar biedt zowel de relatie als ons veel houvast in het traject erna. Deze lijst wordt namelijk gebruikt als leidraad voor de programmeur en de monteur. En vervolgens staat de lijst weer centraal bij de oplevering, als we samen met de relatie controleren of alles inderdaad werkt zoals vooraf is afgesproken. Dienstverlening op de vierkante millimeter dus, zoals het hoort in onze visie."