2009-10-27Elektro-Verkoop oktober 2009

Download bijlage
Duotecno gelooft rotsvast in duurzame werkrelaties

De barrières lijken weg te vallen: basisdomotica is op weg de standaard te worden bij nieuwbouw en nieuwe technieken laten ook voor high-endprojecten nog groeimarge. Daar wil Duotecno, Belgische fabrikant van modules voor domotica, bij zijn. En wel op de eerste rij.

Duotecno ontwikkelt producten voor een complete systeemintegratie van verlichting, alarm, verwarming, audio en video, camerabewaking, toegangscontrole... Eén gedecentraliseerd systeem, als hart van het 'intelligente' huis. We praten met Peter Gitsels en Burt Eeckhout, die het bedrijf leiden, en exportmanager Christ Defoszé in hun schitterende showroom te Brugge.

Topprestaties
"Een goede showroom is van onschatbare waarde," verzekeren de heren ons. "Als eindklanten de snelheid van het systeem en de gebruiksvriendelijkheid aan de lijve kunnen ondervinden, zijn ze meteen overtuigd."
Overal om ons heen zijn scherpe digitale beelden op de muren geprojecteerd of op monitorschermen te zien. Door enkele drukken op de vele knopjes van de afstandsbediening tonen de heren ons, terwijl ze vlot het woord van elkaar overnemen, allerlei toepassingsmogelijkheden van hun systeem. "Kijk, dit is mijn tuin," zegt Peter Gitsels, terwijl de computer beelden toont van het gesloten cameracircuit bij hem thuis, enkele kilometers verderop. "Op het grondplan van mijn huis en tuin (klik) kan ik bijvoorbeeld de lichtpunten gezamenlijk of individueel aansturen (klik)." Nog terwijl hij het aan het zeggen is, gaan de lichten in real time ter plaatse al aan en uit! Vooral de reactiesnelheid van het systeem maakt indruk.

Yes, we CAN!
"Met het Controller Area Network (CAN)-bussysteem zijn transmissiesnelheden tot 1 Mbit per seconde mogelijk," licht Christ Defoszé toe, "voor een kabellengte onder veertig meter. Langere netwerken zijn mogelijk, als de maximumsnelheid wordt aangepast, bijvoorbeeld tot 250 kbit per seconde voor een lengte van 250 meter." Ronduit indrukwekkende prestaties, waarmee CAN-bus de
andere gangbare systemen ruimschoots te snel af is. De CAN-bus is niet alleen in Europa gekend, het is een wereldwijde standaard, overigens niet alleen in de domoticawereld, want ook de automobielsector en zelfs trein- en vliegtuigbouwers maken er gebruik van. De Duitse autofabrikanten (BMW, Mercedes, Audi) sturen er airbags in de auto mee aan, opnieuw omwille van de snelheid. "Domotica moet gewoon performant zijn," vult Burt Eeckhout aan, "in zowel grote als kleine projecten. In zijn meest complete vorm is dit misschien een highendsysteem, maar doordat het modulair is opgebouwd, kan men ook perfect met een basispakket starten. Programmering is uitgesproken gebruiksvriendelijk voor de installateur en logisch te bedienen voor de klant. We bieden alle op elkaar afgestemde onderdelen aan, met eigen binnenposten, videofonie, ..." Met vertrouwen als basis is Duotecno is nu acht jaar actief op de Belgische markt. Sommigen associëren het bedrijf nog met DDL, waar Duotecno historisch uit voortgekomen is. "Met Duotecno hebben wij een heel nieuwe fase ingeluid," stelt Peter met klem. "Na het faillissement destijds hebben wij enkel de activiteiten van DDL schuldenvrij van de curator overgenomen. Duotecno zelf heeft dus met de faillissementsgeschiedenis geen uitstaans!" Met de realisaties van DDL heeft Duotecno dan weer wel een band: Peter en Burt deden een flink stuk ervaring op bij deze eerste fabrikant van touchscreens in België. Ook vandaag geven ze nog altijd service en ondersteuning aan de bestaande DDL-klanten. Het vertrouwen is zo groot dat klanten van vroeger overgeschakeld zijn op het nieuwe Duotecnosysteem. DDL koos destijds voor CAN-bus, omdat de spraaktechnologie waarin het bedrijf - gelieerd aan Lernout & Hauspie - verwikkeld was, om hoge transmissiesnelheden vroeg. "In het buitenland kent men die hele voorgeschiedenis niet en wanneer alleen onze producten en prestaties ertoe doen, scoren we erg goed," klinkt het trots. Ook in België is het vertrouwen flink hersteld, blijkens de vele installateurs die resoluut voor Duotecno hebben gekozen en op lange termijn blijven samenwerken. Duotecno gelooft rotsvast in duurzame werkrelaties: "De installateurs die een verbintenis met ons aangaan, krijgen daar veel voor terug. Wij investeren in opleiding en ondersteuning, waardoor er nauwelijks afhakers zijn," legt Burt enthousiast uit.

Overtuigingskracht
Met een speelse overtuigingskracht houden de heren ons moeiteloos in de ban. Vanwaar die jongensachtige drive? "Wij vinden dit gewoon heel leuk om te doen," legt Burt lachend uit. "We geloven ook stellig in de kracht van ons systeem," vult Christ aan, "en dat straalt van ons af, zeker?" Twee jaar na de start van Duotecno is de showroom er gekomen en die zorgde met de klap voor 45 % omzetstijging. "Tonen zegt meer dan cijfers of uitleg." Door ook op beurzen te laten zien wat het bedrijf in huis heeft, weet Duotecno installateurs te overtuigen om met hen in zee te gaan. In een wederzijds lange termijn engagement stijgt het percentage dat de installateur krijgt (zie kader). Duotecno werkt met opgeleide installateurs, zonder tussenkomst van de klassieke groothandel. "Zij helpen ons, als echte dealers, om onze producten bij de eindconsument te brengen. Door onze nauwe, directe samenwerking met hen kunnen ze een echte meerwaarde bieden.
Ook de groothandels die zelf in opleiding en begeleiding investeren, komen in aanmerking."

Jan H. Verbanck