2010-03-23Smart Homes Magazine

Download bijlage
Smart Homes MagazineSmart Homes Magazine
Duotecno creëert: Gebruikersgemak en gemoedsrust

Met één druk op de knop en binnen één tel springt de radio aan op de juiste zender, gaan de gordijnen dicht, dimt de verlichting en springt de openhaard aan. Zomaar een van de vele sfeerbeelden die we tegenkomen bij een referentieproject van Duotecno Nederland, leverancier van het Duotecno domotica systeem. De voordelen: stabiel, gemakkelijk te programmeren, vele interfaces, gebruikersgemak en gemoedsrust.

"Als jij 's nachts moet opstaan, wordt dit gesignaleerd door bewegingssensoren en gaat de verlichting voor tien procent aan, zodat medebewoners niet wakker worden. Maar stel, er is brand. Door de alarmmelding gaan de gordijnen open, wordt de verlichting honderd procent, gaan de rolluiken open en vind je een weg naar buiten. En in het geval van een inbraak, knippert de verlichting zowel binnen als buiten aan en uit, zodat buurtbewoners worden gealarmeerd. Bovendien kun je altijd inloggen op het systeem en toegang krijgen tot de woning, mocht er iets aan de hand zijn."
Veiligheid, comfort en luxe zijn volgens Ruud van Bakel van Duotecno dé voordelen van domotica. Maar ook energiebesparing: "Ga je op vakantie, dan kunnen met één eenvoudige handeling meteen de verwarming omlaag, gashaard uit en alle verlichting uit. Ook kun je met het domotica-systeem modulair opbouwen. Door de bekabeling in de basis van de woning goed aan te leggen, begin je met een goed basissysteem en kun je het systeem altijd nog beter aanpassen en uitbreiden." Hiervoor is de expertise van Duotecno vereist. "Wij maken de interface voor het aansturen van elektrische componenten en het domotica-netwerk, zoals een multimedia-pc, Bose Lifestyle of alarminstallatie"

Sferen
Deze voordelen vinden we verenigd terug bij een zeer verrassende woning in Noord-Brabant. In de keuken hangt een touchscreen met MyHome applicatie, een digitale plattegrond waarmee de bewoner alle leefruimtes afzonderlijk kan bekijken
en zijn hele woning kan bedienen. In één oogopslag ziet hij meteen welke voorzieningen in andere leefruimtes zijn geactiveerd. Ook kan hij op het scherm televisie kijken, zijn e-mail lezen, internetten en temperaturen per verschillende
ruimtes reguleren. Belt er iemand aan, dan verschijnt er een pop-up scherm. De bewoner ziet wie bij zijn voordeur staat en kan met één druk op de knop de deur openen. Is hij afwezig, dan kan hij later altijd terugzien wie er aan zijn voordeur heeft gestaan. De cameraopnames worden automatisch opgeslagen.
Hierop legt Van Bakel het principe uit van 'sferen', een vooraf ingestelde combinatie van handelingen die door de bewoner zijn afgestemd op een type sfeer en na het intoetsen gelijktijdig plaatsvinden. "Bij het intoetsen van 'bezoek' gaat de muziek zachtjes aan en dimt de verlichting. En wil de bewoner een boek lezen, dan wordt de verlichting in de woonkamer net iets feller."

Universeel
Veiligheid staat hier voorop. Zo is de complete brand- en inbraakinstallatie geïntegreerd in het domotica systeem. Te bedienen met de Bose afstandsbediening, waarmee Duotecno een interface heeft gemaakt. Van Bakel: "Bose gebruikt RF-afstandsbediening. Hiermee kun je domotica-systemen aansturen, zonder ermee te richten. Wij hebben daar een universele afstandsbediening van gemaakt. Zo uniek, dat zelfs Bose Amerika er versteld van stond. Het Duotecno domoticasysteem
heeft als voordeel voor de installateur dat het erg gemakkelijk te programmeren is. Er is een tweedaagse cursus: één voor beginners, en één voor gevorderden. Daarmee kun je al het hele systeem programmeren, waarmee wij onze concurrentie ver achter ons laten", aldus Van Bakel, die vooraf altijd in kaart brengt welke functies de klant belangrijk vindt. "Wij stemmen de programmering af op de leefsituatie en wensen van de klant. Daarna gaan we steeds een stapje verder, zodat we de
complete woning gebruikersvriendelijk kunnen bedienen."

Duotecno Nederland is sinds een paar jaar trendsetter in systeemintegratie in de residentiële markt. De nieuwigheden in het gamma bieden echter ook heel wat mogelijkheden naar andere markten, zodat een nieuwe fase is aangebroken in de evolutie van Duotecno. Het bedrijf gelooft rotsvast in de samenwerking met installateurs en distributeurs.

Nieuwe producten
De Smartbox voor collectieve gebouwen, de nieuwe touch screens en drukknoppen in elegante glasafwerking, de TCP /IP module...
2009 is overduidelijk een jaar geweest waarin de R&D bij de Duotecno fabrikant in België op volle toeren draaide. Ook dit jaar komen er met o.a. de RS232 interface en de KNX-interface nog belangrijke nieuwigheden bij.
Met de smartbox krijgt u de beproefde Duotecno technologie met 16 inputs, 6 dimmers en 6 relais in een makkelijk te installeren behuizing. Ideaal voor appartementen, hotelkamers, kantoren of andere publieke gebouwen. Stand-alone of in cascade, met of zonder touchscreen, en compatibel met de bestaande modules. Een budgetvriendelijke standaardoplossing zonder in te boeten op de kwaliteit.
De eyecatcher bij de nieuwe producten is echter zonder meer het prachtige nieuwe TFT touchscreen. Een volledig nieuwe processor, met eindeloze mogelijkheden, die ook grafisch de lat zeer hoog legt.

Home Manager software
Indien de klant ook multimedia, camerabewaking en internet-features wil integreren in het domoticapakket, kan een beroep gedaan worden op de Home Manager software. Deze software visualiseert alle functies in de woning en wordt gratis en ook zonder licentiekosten meegeleverd met de TCP /IP Homeserver module. Deze Homeserver krijgt een IP adres binnen het netwerk van de woning, en zorgt voor de communicatie tussen de domotica en het computernetwerk. Dit betekent dat u bij Duotecno niet afhankelijk bent van het correct functioneren van een PC. De module zorgt er ook voor dat u uiterst makkelijk op afstand het systeem kan bedienen en/of bijsturen indien nodig.

Samenwerken loont
Door bedrijven goed te laten zijn in hun core-business, kun je samen een heel sterke oplossing creëren, waarin de interfaces op de juiste manier met elkaar communiceren en ieder bedrijf op zijn eigen vakgebied laat innoveren. De return voor de installateur groeit ook recht evenredig met zijn betrokkenheid, wat duidelijk een win-win situatie oplevert op langere termijn. Duurzame samenwerkingen waar iedereen beter van wordt, met rechtstreeks contact tussen de leverancier en installateur. Het is de enige manier voor beide partijen om succesvol te zijn en te blijven in een snel evoluerende markt als domotica.
Getuige hiervan is de zeer grote stabiliteit in het installateursbestand van Duotecno.
Duotecno is momenteel nog zoekende naar meerdere installateurs binnen Nederland welke grote affiniteit hebben met Domotica en zich in de residentiële markt bevinden.

Internationalisering dankzij CAN -bus
De terechte erkenning die het CAN-bus protocol overal ter wereld krijgt heeft zeker bijgedragen tot dit succes. Ontstaan in de automotive als applicatie voor airbags, is het op vandaag nog steeds met voorsprong het snelste protocol in de domoticawereld. Met transmissiesnelheden die de meeste concurrentie ver achter zich laat is het ook klaar voor de toekomst in audio, video en multimediastreaming. Met nieuwe producten die in ijltempo de markt opkomen en klanten die steeds veeleisender worden, is dit zeker geen overbodige luxe...

bron: Smart Homes Magazine